Algemene voorwaarden 🔗 DE BACKER & CO - Tuinonderhoud
Jelle De Backer "JDB"
Het Laar 9 - 2340 Vlimmeren
BE 1.004.854.375
Overeenkomst tot uitvoering van werken en/of verkoop van goederen tussen “JDB” en de klant.
Er word verondersteld dat deze voorwaarden gelezen zijn door de klant, "JDB" verwijst altijd naar de algemene voorwaarden.
Deze algemene voorwaarden annuleren en vervangen alle eerdere algemene voorwaarden,
overeenkomsten, voorstellen, discussies of onderhandelingen, hetzij schriftelijk of mondeling.
Afwijkingen of niet-toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden worden slechts aanvaard
indien ze schriftelijk tussen beide partijen overeengekomen zijn.
🟢 Deze algemene voorwaarden dateren vanaf 29/01/2025 deze versie vervangt alle voorgaande versies 🟢
1. Offerte aanbieding
1.1. - Alle offertes zijn steeds schriftelijk, vrijblijvend en gelden voor een periode van 7 dagen.
1.2. - De offerte bevat een omschrijving van het uit te voeren werk en of de te leveren goederen, zo volledig/nauwkeurig mogelijk.
1.3. - De offerte is beperkt tot hetgeen daarin uitdrukkelijk is opgenomen.
Alle werken en leveringen die niet in de offerte zijn opgenomen en uitgevoerd werden,
zullen als meerwerk aan de klant aangerekend worden.
2. Uitvoering van de werken
2.1. - Elke overeenkomst voert "JDB" uit, te goeder trouw en volgens de regels van de kunst.
2.2. - De klant verbindt er zich toe voor de aanvang der werken aan “JDB” een plan te overhandigen waarop alle noodzakelijke informatie staat; zoals aanwezige nutsleidingen, putten, internetkabels, en dergelijke duidelijk zijn aangegeven.
Indien een dergelijk plan niet wordt overgemaakt aan “JDB” heeft hij het recht om de uitvoering van de
overeenkomst op te schorten en de vertraging voortvloeiend aan te rekenen aan de klant.
2.3. - Indien het plan niet werd overhandigd of incorrecte of onvolledige informatie verstrekt werd,
kan “JDB” onmogelijk aansprakelijk worden gesteld voor enige schade die zou kunnen worden aangericht o.a. aan
mest-, kelder-, regen- en zinkputten, septische putten, gas- en olieleidingen, citernes, elektriciteit-, telefoon-, tv-, internet- en
waterleidingen, funderingen, gevels, muren, gebouwen,… deze lijst is geenszins limitatief.
2.4. - De klant heeft tevens de verplichting om alle relevante informatie uit eigen beweging mee te delen en op vraag van “JDB” alle bijkomende nuttige informatie te verschaffen.
2.5. - Bij de uitvoering van de werken zal “JDB” toezien op een ecologische verantwoorde verwijdering
van de afval- en reststoffen, o.a. snoeiafval, rooien van bomen, vervuilde grond,…
Deze kosten – zelfs indien niet expliciet voorzien in de offerte - vallen ook ten laste van de klant.
2.6. - De kosten ingevolge het verwijderen, vervoeren, verwerken of stockeren van materialen, afvalstoffen, afbraakmaterialen en dergelijke tijdens of naar aanleiding van de uit te voeren werken zijn ten laste van de klant,
tenzij anders overeen gekomen is tussen de partijen in de offerte.
2.7. - Tijdens de uitvoering van de overeenkomst kunnen de partijen steeds schriftelijk de werkzaamheden wijzigen of aanvullen.
Indien deze wijziging een prijswijziging met zich meebrengt voor de klant, zal “JDB” de klant daarover ook inlichten.
2.8. - Indien een uitvoeringstermijn is aangegeven, dan is deze slechts indicatief en niet bindend.
Een overschrijding kan bij gevolg nooit aanleiding geven tot annuleren van een bestelling of enige schadevergoeding.
2.9. - “JDB” behoudt zich het recht voor om bepaalde werken in zijn opdracht door derden te laten uitvoeren.
3. Leveringen
3.1. - “JDB” staat in voor een levering van de goederen die overeenstemmen met de offerte.
3.2. - Het risico voor de goederen wordt overgedragen op de klant bij de levering.
3.3. - Indien een leveringstermijn is aangegeven, dan is deze slechts indicatief en niet bindend,
zodat een vertraging in de levering geen aanleiding kan geven tot terugbetaling of enige schadevergoeding.
Een vertraging in de levering geeft de klant niet het recht om de overeenkomst te ontbinden en zich elders voor rekening van “JDB” te bevoorraden, of “JDB” te verplichten goederen te leveren van een andere firma.
3.4. - Wijzigingen van de bestelling door de klant is slechts mogelijk onder voorbehoud.
Een eventuele meerprijs daarvan zal aan de klant worden aangerekend.
Na het plaatsen van de officiële bestelling worden de planten gereserveerd bij de kwekers.
Alle aanpassingen van de plantenlijst na de officiële bestelling zijn onder voorbehoud.
De meerprijs die kan ontstaan door de plantenlijst te wijzigen, valt ten laste van de klant.
3.5. - Bestelde goederen kunnen niet geweigerd worden door de klant en blijven dan ook volledig betaalbaar.
4. Beëindigen van de werken
4.1. - Het werk wordt als beëindigd beschouwd wanneer het volledig is uitgevoerd en dat aan de klant is meegedeeld.
4.2. - Indien enig goed niet tegelijkertijd met de oplevering van de werken geleverd kan worden,
zal de oplevering toch kunnen plaatsvinden, waarbij de klant een voorbehoud kan maken voor het niet geleverde.
5. Onderhoudscontracten – duur – verlenging
5.1. - Indien een onderhoudscontract wordt afgesloten, geldt dat steeds voor de duur van één jaar.
5.2. - Het onderhoudscontract wordt telkens stilzwijgend met een jaar verlengd,
tenzij de klant uiterlijk drie maanden voor het einde van de lopende termijn het onderhoudscontract opzegt.
6. Prijs
6.1. - Alle werkzaamheden en verschuldigde prijzen worden weergegeven op de offerte van “JDB”.
6.2. - “JDB” behoudt zich te allen tijde het recht voor om de prijzen te wijzigen ter compensatie van de kostenstijging van goederen, grondstoffen, transport, brandstof, arbeid, de toename of heffing en de schommelingen van wisselkoersen.
7. Betalingsmodaliteiten
7.1. - In geval van een goedgekeurde offerte gebeurt de betaling van het totaalbedrag in 2 uitvoeringen,
een voorschotfactuur en een eindfactuur, tenzij anders overeengekomen met de klant:
1) 50% van de prijs voor de aanvang van de werken
2) 50% van de prijs bij oplevering
7.2. - Ingeval van meerprijs wordt deze bij de oplevering gefactureerd.
7.3. - facturen dienen betaald te worden binnen 7 dagen na factuurdatum.
7.4. - Indien de betaling niet gebeurt binnen de gestelde termijn, is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 10% verschuldigd vanaf de vervaldag tot de ontvangst van het volledige bedrag vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een minimum van 50 euro, alle eventuele bijkomende invorderingskosten vallen eveneens volledig ten laste van de klant.
7.5. - De niet-betaling van de factuur op de vervaldag heeft de onmiddellijke opeisbaarheid van alle nog openstaande facturen van de klant tot gevolg, zelfs de niet-vervallen, zonder rekening te houden met de voordien toegestane betalingsvoorwaarden.
7.6. - Bij niet-betaling van een factuur heeft “JDB” het recht de uitvoering van het werk of de te leveren goederen op te schorten.
7.7. - Protest van een factuur wordt nier meer aanvaard indien ze niet schriftelijk (per aangetekend schrijven),
binnen de 7 dagen na factuurdatum wordt ontvangen door “JDB”.
7.8. - Bij annuleren van een bestelling of verbreking van de overeenkomst door de klant is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten bedrage van 30% van de waarde van de geannuleerde bestelling of verbroken overeenkomst, bovenop de prijs van de goederen waarvan “JDB” de bestelling niet meer kan herroepen.
8. Eigendomsvoorbehoud
8.1. - Alle goederen blijven eigendom van “JDB” totdat de klant alle goederen volledig betaald heeft.
8.2. - De klant verbindt er zich toe de goederen niet te vervreemden alvorens de volledige betaling heeft plaatsgevonden.
9. Klachten
9.1. - Klachten dienen door de klant binnen de 7 dagen na afwerking van de oplevering en/of de levering,
schriftelijk (per aangetekend schrijven) te worden gemeld aan “JDB”.
De klacht dient duidelijk omschreven te zijn, zodat “JDB” de nodige stappen kan ondernemen om de klacht te verhelpen,
indien de klacht gegrond is.
9.2. - Het indienen van een klacht ontslaat de klant echter niet van zijn volledige betaling en kan in geen geval aanleiding geven tot het verrekenen van enige korting door de klant zelf.
10. Overmacht
10.1. - “JDB” kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet naleven van zijn verplichtingen in overmacht situaties.
10.2. - Onder overmacht wordt onder meer verstaan: weers- en klimatologische omstandigheden, blikseminslag, overstroming, storm, oorlog, rellen, ongeval, brand of andere omstandigheden i.v.m. de levering van de goederen via de transportmiddelen.
10.3. - In omstandigheden van overmacht kan “JDB” de levering van de goederen en werken aan de klant annuleren,
of kan hij met instemming van de klant de goederen en/of werken volgens opnieuw overeen te komen termijnen leveren.
11. intellectuele eigendomsrechten
“JDB” behoudt zich het auteursrecht voor op alle opgemaakte stukken zoals adviezen, ontwerpen, tekeningen en dergelijke.
Deze blijven eigendom van “JDB” en mogen door de klant niet worden gekopieerd, openbaar worden gemaakt of aan derden verstrekt zonder schriftelijk voorafgaande toestemming van “JDB”.
12. Geldigheid
De mogelijke nietigheid van één of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden brengt in geen geval de geldigheid van de
overeenkomst of de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden in gevaar.
13. Toepasselijk recht en rechtsgebied
Op elke overeenkomst tussen “JDB” en zijn klant is het Belgische recht van toepassing.
Alle geschillen i.v.m. een overeenkomst tussen “JDB” en zijn klanten zullen uitsluitend berecht worden door de rechtbanken van Antwerpen, afdeling Turnhout.
De rechtspleging zal steeds in de Nederlandse taal gebeuren.